Wędrówka Patriotyczna w rocznicę Święta Konstytucji 3 maja oraz Święta Flagi

Nadszedł czas Święta Konstytucji 3 maja oraz Święta Flagi.

Nie są to ani pierwsze, ani jedyne dni, w których kształtujemy tożsamość narodową. Przez cały rok dzieci podczas zajęć zapoznają się z legendami lubelskimi i ciekawymi historiami dotyczącymi Polski i wielkich, dzielnych ludzi, którzy wpływali na losy Polski. Wiemy, że również w większości domów tradycja i patriotyzm odgrywa ważną rolę. Dlatego każda klasa w dniu 30 kwietnia 2013 udała się na lubelską starówkę, aby z bliska zobaczyć to, o czy mówimy w szkole.
wedrowka_patriotyczna_18

Nasze pierwsze zadanie polegało na odnalezieniu na rynku starówki ukrytej mieszczki

(przewodniczka przebrana w strój mieszczański), udało się.

Mieszczka opowiedziała nam o kilku niezwykłych wydarzeniach, które związane są z Lublinem, o wadze sprawiedliwości – w legendach „Czarcia łapa” i „Kamień nieszczęścia”, następnie dzieci musiały odnaleźć tajemniczy kamień nieszczęścia i zastanawialiśmy się wspólnie, jakie można mieć sposoby na „odnieszczęśnianie”. Propozycje dzieci: „trzeba trzymać się blisko mamy”, „uśmiechać się”, „wierzyć w Boga”.

Drugie zadanie (po przypomnieniu znanej naszym dzieciom legendy o herbie Lublina)

trwało przez większą część wycieczki i polegało na wypatrywaniu ukrytych w Lublinie koziołków. Niektóre wypatrzone przez dzieci miejsca to:

    • fontanna u zbiegu Narutowicza i Okopowej,
    • fontanna na placu Wolności,
    • brama Trynitarska,
    • kamienica Rynek 13,
    • kamienica narożna Rynek i Grodzka,
    • szczyt bramy Grodzkiej,
    • brama na placu zamkowym,
    • apteka muzeum,
    • Urząd Miasta Lublin,
    • fontanna na deptaku,
    • Pałac Radziwiłłów, obecnie Gmach Główny Instytutu Politologii UMCS,
    • latarnia uliczna,
    • skrzynka pocztowa – poczta Główna,
    • kopuła grand hotelu…
Trzecie zadanie zrealizowały dzieci na Placu Litewskim przy pomniku upamiętniającym Konstytucję 3 maja.

Odczytaliśmy tam fragment preambuły i skrót postanowień, a następnie dzieci same zastanawiały się jakie postanowienia (prawa i obowiązki), powinny ich zdaniem znajdować się w każdej konstytucji, w prawie każdego państwa. Padły następujące propozycje:

  1. Prawo do WOLNOŚCI, ale tak, żeby nie robić krzywdy nikomu.
  2. Prawo do SPRAWIEDLIWOŚCI
  3. Prawo do NAUKI
  4. Prawo do własnego, państwowego herbu, flagi, hymnu. My dorośli nazwalibyśmy to prawem do tożsamości narodowej i tradycji. SSSUUUPPPEEERRR!!!!!
Czwarte zadanie było przyrodnicze – wykonaliśmy zielnik wypatrzonych polskich roślin.
Piąte zadanie odbywało się na Zamku Lubelskim i było przypomnieniem legendy o nazwie naszego miasta – Lublin,

następnie dzieci wykonały rysunki przedstawiające nasz zamek.

Uczyliśmy się doświadczając.

Tagi: , ,

Kategoria: Aktualności

Facebook

Przeczytaj poprzedni wpis:
Rozpoczęcie roku szkolnego

ROZPOCZĘCIE ROKU SZKOLNEGO 2018/2019 W NIEPUBLICZNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ "SKRZYDŁA" PONIEDZIAŁEK 3 WRZEŚNIA 2018 R.

Zamknij