Robotyka jest jednym z najmłodszych przedmiotów nauczanych w Skrzydłach. Jest to połączenie wiedzy z zakresu nauk powszechnie znanych: mechaniki, elektroniki, automatyki z przedmiotami przyszłości: informatyki, sensoryki i cybernetyki. Jak zatem taki zestaw nauk z poziomu uniwersyteckiego przedstawić młodym adeptom nauki?
Aby zajęcia były angażujące kreatywnie łączymy przekazywanie wiedzy z zabawą, dzięki czemu odpowiednio do wieku dawkowana wiedza jest przyswajana łatwo i szybko. Nasi nauczyciele i instruktorzy posiadają nie tylko odpowiednią wiedzę i przeszkolenie, ale też olbrzymie pokłady cierpliwości, dzięki czemu dla dzieci nauka jest wielką przygodą i frajdą.
Czym jest programowanie zwane też kodowaniem i dlaczego dzieci powinny być uczone tego przedmiotu?
Programowanie jest sposobem komunikacji z urządzeniami, dlatego też często porównuje się je do procesu nauki języków obcych. Jest to proces tworzenia zbioru instrukcji według uniwersalnego schematu, niezależnego od języków programowania, których jest wiele.
Kodowanie uczy przede wszystkim planowania: programowanie wymaga analizy wymaganych od urządzenia czynności, szczegółowego planowania, logicznego przemyślenia tak, aby przy planowaniu nie pominąć żadnych czynności i ustawić je w odpowiedniej kolejności. Programowanie uczy też rozwiązywania problemów i wyciągania wniosków; oswaja z matematyką pokazując jej praktyczne zastosowanie.
Zajęcia z robotyki to również szansa na kształcenie twórczego myślenia oraz wyobraźni przestrzennej, które pozwalają lepiej zrozumieć świat przedmiotów ścisłych. Jest to też szansa na rozwój kreatywności i zdolności manualnych.
Jak to wygląda w Szkole Skrzydła?
Jedynym sposobem przekazania tej wiedzy jest praktyka, a uwzględniając młody wiek uczniów – zabawa. Na naszych zajęciach z uczniami korzystamy z wielu zestawów klocków Lego dostosowując ich wykorzystanie do wieku i kontekstu nauki: Lego StoryStarter (zestawy: podstawowy, bajkowy, społeczność), Lego Education (WeDo 1.0 i 2.0, Pracownia – Maszyny Proste, Duplo – Maszyny Proste, Soft) oraz najbardziej zaawansowany Lego Mindstorms Education EV3.
Możliwości wspomnianych zestawów edukacyjnych są bardzo duże. Dzięki nim nie tylko można już zacząć pracować z dziećmi w wieku 6 lat ale także wykorzystywać je w bardzo wszechstronny sposób – do przeprowadzania zajęć z nauk przyrodniczych, techniki, informatyki, czy matematyki. Klocki znajdują również zastosowanie na zajęciach związanych z rozwijaniem umiejętności językowych (np. ćwiczenie zdolności prezentacji, rozszerzanie słownictwa, odgrywanie ról). Najbardziej zaawansowane zestawy dla starszych uczniów mają daleko bardziej zaawansowane wartości edukacyjne:
- projektowanie i budowa programowalnych robotów z wykorzystaniem silników, czujników, przekładni, kół, osi i innych technicznych składników,
- rozumienie i interpretacja dwuwymiarowych rysunków wykorzystywanych do budowy modeli trójwymiarowych,
- praca metodami inżynierskimi: budowa, testowanie, korekcja błędów, poprawa projektu,
- zdobywanie praktycznego doświadczenia z wykorzystaniem narzędzi matematycznych, np. szacowanie i pomiar wielkości fizycznych, analiza danych, wyznaczanie średniej,
- rozwój umiejętności komunikacyjnych, szczególnie w zakresie języka technicznego i słownictwa naukowego.
A wszystko to przez zabawę, dzięki czemu przyswajanie wiedzy odbywa się w sposób naturalny i niewymuszony dzięki ciekawości dzieci.
Korzyści płynące z nauki kodowania, jakimi są przede wszystkim umiejętność praktycznego rozwiązywania problemów, konsekwencja w działaniu i kreatywność to uniwersalne zdolności wykorzystywane praktycznie we wszystkich dziedzinach życia, nie tylko zawodowego.
Z pewnością robotyka jest przedmiotem przyszłości, a jej edukacja powinnością, niezależnie od przyszłej ścieżki zawodowej, jaką wybiorą młodzi ludzie. Dlatego w Szkole Skrzydła, na różnych etapach edukacji, proponujemy wszystkim uczniom możliwość udziału w zajęciach z robotyki.