WSO
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Kryteria oceniania
1. Ocenianie ma charakter ciągły, odbywa się na bieżąco w klasie podczas wielokierunkowej działalności Ucznia.
2. Sposób oceniania powinien być adekwatny do danego rodzaju działań. Ustala się następujące zestawy narzędzi i formy sprawdzania umiejętności, które mogą być dokumentowane przez nauczyciela:
- podsumowujące sprawdziany (wewnętrzne i zewnętrzne) badające stopień przyswojenia wiedzy i umiejętności uczniów a obejmujące swoim zakresem większą partię materiału (trymestr, dwa trymestry lub cały rok). O sprawdzianach tych uczniowie i ich Rodzice lub Opiekunowie powinni zostać poinformowani na początku roku szkolnego.
- prace klasowe pisemne dotyczące kończącego się działu (powinny być zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem);
- kartkówki, dyktanda – z bieżącego materiału;
- wybrane prace domowe;
- wypowiedzi ustne;
- inne formy będące wynikiem specyfiki danego przedmiotu.
3. Informacja zwrotna (pisemna lub ustna) powinna zawierać następujące elementy:
- Wyszczególnienie i docenienie dobrych stron pracy Ucznia;
- Odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony Ucznia ;
- Wskazówki – w jaki sposób Uczeń powinien poprawić pracę;
- Wskazówki – w jakim kierunku Uczeń powinien pracować dalej.
Powyższego opisu nauczyciel dokonuje zgodnie z wcześniej podanym przez siebie NACOBEZU (Na Co Będę Zwracał Uwagę).
4. Oceny sumujące i ich kryteria:
Osiągnięcia ponad program (OPP)
Ocenę tą otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiedza znacznie wykracza poza program nauczanego przedmiotu. Potrafi samodzielnie rozwijać własne uzdolnienia, biegle posługiwać się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów ujętych w podstawie programowej danego przedmiotu. Potrafi też na dany problem spojrzeć z innej strony szukając nietypowych rozwiązań.
Osiągnięcia bardzo dobre (OBD)
Ocenę tą otrzymuje uczeń, którego umiejętności i wiedza są pełne w stosunku do podstawy programowej nauczanego przedmiotu. Potrafi sprawnie i samodzielnie posługiwać się zdobytymi umiejętnościami i wiadomościami. Sam rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne potrafiąc zastosować zdobytą wiedzę.
Osiągnięcia dobre (OD)
Ocenę tą otrzymuje uczeń, który w stopniu zadowalającym opanował wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej nauczanego przedmiotu. Stosuje też poprawnie wiadomości i potrafi samodzielnie rozwiązać typowe problemy/zadania teoretyczne i praktyczne.
Osiągnięcia wystarczające (OW)
Ocenę tą otrzymuje uczeń, który opanował wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej nauczanego przedmiotu w stopniu podstawowym, potrafi rozwiązywać zadania/problemy o średnim stopniu trudności przy pomocy nauczyciela.
Osiągnięcia wymagające poprawy (OWP)
Ocenę tą otrzymuje uczeń, który w opanowanych wiadomościach i umiejętnościach zawartych w podstawie programowej nauczanego przedmioty prezentuje braki, które nie przekreślają tego, że przy pomocy nauczyciela potrafi rozwiązać zdania o niewielkim stopniu trudności. Ponadto analiza jego osiągnięć wskazuje iż przy dodatkowym nakładzie pracy uzyska podstawową wiedzę z zakresu danego przedmiotu.
Osiągnięcia wymagające dużej poprawy (OWDP)
Ocenę tą otrzymuje uczeń, który nie opanował dotychczas w zakresie podstawowym programu obowiązującego w danym przedmiocie, nie jest w stanie nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych zadań. Ponadto analiza osiągnięć wskazuje na konieczność podjęcia przez ucznia dużego wysiłku w celu uzyskania podstawowej wiedzy z zakresu danego przedmiotu.
5. Ocena zachowania i postawy
Ocena zachowania ucznia i uczennicy powinna uwzględniać całościowe postępowanie dziecka w szkole jak i po za szkołą, w szczególności zaś brane są pod uwagę następujące kryteria:
a) kultura osobista w tym stosunek do rodziców, nauczycieli, koleżanek i kolegów;
b) uczestnictwo w zajęciach;
c) stosunek do obowiązków szkolnych;
d) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie swoje i innych;
e) wytrwałość i sumienność w wykonywanej pracy;
f) przestrzeganie regulaminu klasowego;
g) gotowość do podejmowania zadań dodatkowych.
Ocena postawy na zajęciach edukacyjnych dokonywana jest według następujących kryteriów:
a) materialne przygotowanie do lekcji (posiadanie wymaganych pomocy);
b) regularne odrabianie prac domowych (nauczyciele raz w tygodniu podsumowują stan odrobionych prac domowych przez ucznia i przekazują tą informację rodzicom w Codzienniku Ucznia).
c) skupienie, aktywność i zaangażowanie na zajęciach lekcyjnych.
- Ocenie nauczyciela podlega również praca ucznia nad przydatnymi cechami (cechy określone są w Programie Wychowawczo-profilaktycznym).
- Skala ocen:
WZ – wzorowy;
BD – bardzo dobry;
ZD – zazwyczaj dobry
WP – wymaga poprawy;
KDP – konieczna duża poprawa.