W dniu 7 września nasza Szkoła udała się na wycieczkę na Interaktywny Plac Zabaw, gdzie specjalnie dla dzieci przygotowano szereg atrakcji. Pierwszą z nich był elektroniczny pies, który pilnował wejścia na plac. Nasza klasa została podzielona na dwie grupy i rozpoczęła się zabawa. Najpierw kolorowy labirynt i zabawa z kalejdoskopem, następnie wielobarwny instrument. Dzieci grały na nim, chodząc po jego kolorowych polach. Następnie próbowaliśmy swoich sił w kreowaniu obrazu i dźwięku, za pomocą wody, kamieni, trawy, pary wodnej, umieszczonych w specjalnych pojemnikach. W kinie dowiedzieliśmy się, w jaki sposób powstają filmy animowane. Jednak największą atrakcją dla naszych dzieci były magiczne, świetlne miecze, za pomocą których malowaliśmy na specjalnie przygotowanym do tego ekranie. Czekamy z niecierpliwością na następną wycieczkę…:)
„Interaktywny Plac Zabaw” jest to projekt edukacyjny związany z kreowaniem przestrzeni oraz tworzeniem własnych mini-dzieł sztuki. Za sprawą zabawy i pobudzonej wyobraźni łączy w sobie elementy innowacyjne, edukacyjne oraz artystyczne. Uczy praktycznego obcowania ze sztuką. Ważnym aspektem wystawy jest twórcze zastosowanie nowoczesnej aparatury i narzędzi medialnych, takich jak kamera, komputer czy też system detekcji ruchu, które zachęcają dzieci do eksperymentowania, oswajając je ze skomplikowanymi technologiami. Przygotowane instalacje działają na wiele zmysłów: wzrok, słuch, węch i dotyk, a dzieci dowiadują się mimochodem, czym jest perspektywa, faktura, linia czy mieszanie barw. „Interaktywny Plac Zabaw” jest miejscem tworzenia własnych elementów sztuki.W pewnym sensie przypomina trochę laboratorium, w którym młodzi ludzie mogą eksperymentować, a następnie obserwować, co się zdarzy, jeśli postąpią w ten czy inny sposób. Projekt ten poprzez zabawę uruchomia zaangażowanie oraz wyobraźnię widza.
„Interaktywny Plac Zabaw” to 6 podstawowych części:
RGB (Red, Green, Blue) – RGB to przestrzeń, gdzie na maluchy czeka instalacja składająca się z dziewięciu przezroczystych sześcianów w podstawowych barwach. Główną ideą ekspozycji jest zabawa w poszukiwanie koloru – za pomocą odpowiedniego oświetlenia, poruszające się w kolorowym labiryncie dzieci obserwują przenikanie i mieszanie się barw.
Instalacja Faktury – próba integracji doznań akustycznych, wizualnych i dotykowych. Dotykając rękami kamieni, kory, wody, trawy, pary wodnej umieszczonych w małych pojemnikach, można kreować obraz wyświetlany na ekranie i ścieżkę dźwiękową zawierającą odgłosy natury.System detekcji ruchu rejestruje ruch dłoni położonej na jednej z pięciu powierzchni, a następnie po przesłaniu sygnału do komputera uruchamia wielkoformatową projekcję. Maluchy są świadkami animacji przedstawiających nieustannie zmieniającą się przyrodę. W zależności od wielu czynników – ilości czy też kolejności uruchomionych obrazów – obserwować możemy nowe kombinacje, które układają się w spójną całość scenerii. Można tu wywołać na ekranie burzę, lub obserwować wygląd nieba od rozświetlonego poranka, przez zachmurzone popołudnie aż po barwny zachód słońca.
Malowanie światłem (zabawa gestami) – gesty dzieci bawiących się świecącymi zabawkami (plastikowymi pałkami, migającymi mieczami, kolorowymi kulami) rejestrowane są przez system śledzenia ruchu, a następnie za pomocą specjalnego oprogramowania zostają przełożone na dźwięk i obraz.Ta część wystawy związana jest z malowaniem światłem, gdzie za pośrednictwem nowoczesnych technologii medialnych, takich jak system detekcji ruchu, mali widzowie tworzą na interaktywnych ekranach samodzielną, świetlną wizualizację. Na ekranie pojawiają się kształty, które wielkością i kolorem odpowiadają wprawionym w ruch narzędziom świetlnym. Moment tworzenia obrazu podkreślają różnorodne dźwięki.
Czarodziej – interaktywna zabawa z czarodziejskim wierszykiem Maurice’a Careme’a, to wspólna, zespołowa gra animowanymi ilustracjami, wykonanymi przez dzieci w czasie warsztatów. System odpowiadający za sterowanie animacjami wykonanymi wcześniej przez dzieci podczas warsztatów, reagując następnie na porządek graficznych znaków, będzie prowadził do celu.
Platforma Interaktywna – chodząc po kolorowych polach – klawiszach wielkiego instrumentu, dzieci grają z przestrzenią, obserwują barwy i słuchają muzyki, próbując uruchomić i odgadnąć zależności między ruchem, kolorem i dźwiękiem. przybliża dzieciom klasyczne pojęcia związane ze sztuką i mediami, takie jak głębia, perspektywa, ekran, kolor, montaż, interakcja czy projekcja wielokanałowa.
Kino – Interaktywny Plac Zabaw, to także skierowany do najmłodszych, przegląd klasycznych i unikatowych animacji Polskiego Wydawnictwo Audiowizualnego – Antologii Polskiej Animacji. Aneks – Kino stanowi merytoryczne uzupełnienie pozostałej części ekspozycji; przede wszystkim przybliża dzieciom klasyczne pojęcia związane ze sztuką i mediami, takie jak głębia, perspektywa, ekran, kolor, montaż, interakcja czy projekcja wielokanałowa.
więcej informacji o Interaktywnym Placu Zabaw można znaleźć na stronie Warsztatów Kultury pod adresem http://warsztatykultury.pl